آیا می دانید نسبت به نماز اهل خانه وظیفه دارید، قال الله تبارک و تعالی فی کتابه: وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَوةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَقِبَةُ لِلتَّقْوَى‏ (آیه ۱۳۲ سوره مباركه طه) وخانواده ‏ات را به نماز فرمان ده و بر آن پایدار باش. ما از تو روزى نمى‏ خواهیم، (بلكه) ما تو را روزى مى‏ دهیم، و سرانجامِ (نیكو) براى (اهل) تقوا است.»


1- حكمت  نماز جماعت
عَنِ الرِّضا - عَلَیْهِ السَّلامُ -:
اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلَّا یَكُونَ الْاِخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الْاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ للَّهِ اِلَّا ظاهِراً مَكْشُوفاًمَشْهُوراً

نماز جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص و یگانگى و اسلام و عبادت براى‏خداوند آشكار، باز و ظاهر باشد.
وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372، بحارالانوار، ج‏88، ص 12
 2-برتری نماز  جماعت
قالَ الرِّضا - عَلَیْهِ السَّلامُ -:
اَلصَّلوةُ فى جَماعَةٍ اَفْضَلُ:  نماز به صورت جماعت بافضیلت‏ ترین است. جامع احادیث الشیعه، ج‏4، ص 450



3-مقبولیّت اجتماعی امام جماعت:
قَالَ النَّبِیُّ ص ثَمَانِیَةٌ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ لَهُمْ صَلَاةً الْعَبْدُ الْآبِقُ حَتَّى یَرْجِعَ إِلَى مَوْلَاهُ وَالنَّاشِزُ عَنْ زَوْجِهَا وَ هُوَ عَلَیْهَا سَاخِطٌ وَ مَانِعُ الزَّكَاةِ وَ إِمَامُ قَوْمٍ یُصَلِّی بِهِمْ وَ هُمْ لَهُ كَارِهُونَ وَ تَارِكُ الْوُضُوءِ وَ الْمَرْأَةُ الْمُدْرِكَةُ تُصَلِّی بِغَیْرِ خِمَارٍ وَ الزِّبِّینُ وَ هُوَ الَّذِی یُدَافِعُ الْبَوْلَ وَ الْغَائِطَ و  السَّكْرَانُ .وسائل ‏الشیعة ج 8 ص 34
 پیغمبیرصلی الله علیه و آله وسلم  فرمود :هشت طایفه اند كه خداوندهرگز نماز آنان را قبول نمی پذیرد
اول: بنده ای كه از مولی خود فرار كرده است ، دوم ك زنی كه از فرمان شوهر سرپیچی كند و مایه خشم او را فراهم آورد، سوم:كسی كه از دادن زكات خود داری كند ، چهارم :امام جماعتی است كه نماز گزاران ،امامت او را خوش نمی دارند ، پنجم : كسی كه بدون وضو نماز گذارد ، ششم : زنی كه بالغه شده ولی حجاب را در نماز رعایت نكند، هفتم: كسی كه بول وغایط ازاو آید، هشتم : فردی كه در حال مستی است.

4-فلسفه ی  تشریع نماز جماعت :
یكی از یاران امام صادق علیه السالم از آن حضرت ، فلسفه نماز جماعت را پرسید كه چرا وبه چه علت ، نماز یومیه را به جماعت بخوانیم ؟
امام صادق علیه السلام چنین پاسخ فرمود :
 إِنَّمَا جُعِلَ الْجَمَاعَةُ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَى الصَّلَاةِ لِكَیْ یُعْرَفَ مَنْ یُصَلِّی مِمَّنْ لَا یُصَلِّی وَ مَنْ یَحْفَظُ مَوَاقِیتَ الصَّلَاةِ مِمَّنْ یُضِیعُ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ یُمْكِنْ أَحَداً أَنْ یَشْهَدَ عَلَى أَحَدٍ بِصَلَاحٍ لِأَنَّ مَنْ لَمْ یُصَلِّ فِی جَمَاعَةٍ فَلَا صَلَاةَ لَهُ بَیْنَ الْمُسْلِمِینَ لِأَنَّ رَسولَ اللَّهِ ص قَالَ لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ یُصَلِّ فِی الْمَسْجِدِ مَعَ الْمُسْلِمِینَ إِلَّا مِنْ عِلَّة . وسائل‏ الشیعة    ج 8  ص   293  

«همانا نماز جماعت واجتماع برای مسلمین مقرر شده تا نمازگزار از بی نماز ، و نیز كسی كه نماز خویش را در اوقاتش به جا می آورد ونمازش را مراقبت می كند ، از كسی كه نمازش را ضایع می گرداند شناخته شود ؛ واگر چنین نبود ، كسی به صلاحیت ، طهارت وپاكی كسی شهادت نمی داد ؛ و به همین علت است كسی كه نمازش را به جماعت نخواند ، در بین مسلمانان بی نماز است ، زیر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم  فرمود : كسی كه بدون علت وعذر ، نمازش را با مسلمین در مسجد برگزار نمی كند ، بی نماز است (آثار نماز گزار بر او مترتب نمی شود)

5-كراهت ترك مسجد ( اهمیت  نمازجماعت)

1- مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مَحْبُوبٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ هَمَّ رَسُولُ اللَّهِ ص بِإِحْرَاقِ قَوْمٍ فِی مَنَازِلِهِمْ كَانُوا یُصَلُّونَ فِی مَنَازِلِهِمْ وَ لَا یُصَلُّونَ الْجَمَاعَةَ فَأَتَاهُ رَجُلٌ أَعْمَى فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی ضَرِیرُ الْبَصَرِ وَ رُبَّمَا أَسْمَعُ النِّدَاءَ وَ لَا أَجِدُ مَنْ یَقُودُنِی إِلَى الْجَمَاعَةِ وَ الصَّلَاةِ مَعَكَ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ ص شُدَّ مِنْ مَنْزِلِكَ إِلَى الْمَسْجِدِ حَبْلًا وَ احْضُرِ الْجَمَاعَةَ

امام صادق «ع»: پیامبر آهنگ آن كرد (قصد كرد )  كه (خانه) گروهى را بسوزاند كه نماز در خانه مى‏گذاشتند و به مسجد نمى‏آمدند ، پس مرد كورى نزد او آمد و گفت: اى پیامبر خدا! من كورم و بسا مى‏شود كه بانگ نماز را مى‏شنوم ولى كسى را نمى‏یابم كه مرا به مسجد رهبرى كند تا با تو نماز بخوانم. پیامبر گفت: «ریسمانى از خانه‏ات به مسجد بكش و در نماز جماعت حاضر شود.
 تهذیب‏ الأحكام ج : 3 ص : 267 ، وسائل ‏الشیعة ج : 8 ص : 294

2- رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ یُصَلِّ فِی الْمَسْجِدِ مَعَ الْمُسْلِمِینَ إِلَّا مِنْ عِلَّةٍ وَ لَا غِیبَةَ لِمَنْ صَلَّى فِی بَیْتِهِ وَ رَغِبَ عَنْ جَمَاعَتِنَا. بحارالأنوار  ج   80 ص 354  

اگركسی  پشت سرش بپوید فلانی اهل نماز جماعت نیست اشكالی ندارد وغیبت او را نكرده است(

6-آرزوی جبرئیل شركت در نماز جماعت :

و قال صلّى اللّه علیه و آله: یا علیّ، تمنّى جبرئیل أن یكون من بنی آدم بسبع خصال: و هی الصّلاة فی الجماعة، و مجالسة العلماء، و الصلح بین الاثنین، و إكرام الیتیم، و عیادة المریض، و تشییع الجنازة، و سقی الماء فی الحجّ؛
فاحرص على ذلك. تحریر المواعظ العددیة 464 

اى على! جبرئیل براى هفت عمل آرزو كرد كه از بنى آدم باشد: نماز جماعت، همنشینى علما، اصلاح بین مردم، نوازش یتیم، عیادت مریض، تشییع جنازه، آب دادن به حاجیان؛ پس تو در این كارها كوشا باش.

7-قصری در بهشت :

مَنْ كانَ الْقُرْانُ حَدیثَهُ وَ الْمَسْجِدُ بَیْتَهُ بَنَىَ اللَّهُ لَهُ بَیْتاً فِى الْجَنَّةِ؛
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس كلامش قرآن و خانه‏اش مسجد باشد، خداوند منزلى در بهشت براى او بنامى‏كند.  وسائل الشیعه ج3ص481
8- تسریع در نماز جماعت

 عن ابى عبد اللَّه (ع) قال: صلّى رسول اللَّه (ص) بالنّاس الظّهر فخفّف فی الرّكعتین الاخیرتین. فلمّا انصرف قال له النّاس: هل حدث فی الصّلوة حدث؟ قال و ما ذاك؟  قالوا: خفّفت فی الرّكعتین الاخیرتین. فقال لهم: اما سمعتم صراخ الصّبىّ.
كافى جلد 6 صفحه 48    

روزی رسول خدا (ص ) نمازظهر و عصر را به جا می آورد، ناگهان دو ركعت آخر نماز را تخفیف (تسریع ) دادند،اصحاب پس از نماز از حضرت سؤال كردند، كه آیا دستور جدید آمده ؟ فرمود: برای چه ؟ گفتند: چرا دو ركعت آخر نماز را سبكتر خواندی ؟ فرمود: مگر صدای فریاد گریه كودك را نمی شنوید.

 اِنّى لَأَكُونُ فِى الصَّلاةِ فَاَسْمَعُ بُكاءَ الصَّبِىِّ فَاُخَفِّفُ مَخافَةَ اَنْ اَشُقَّ عَلى اُمِّهِ؛
كنزل العمال ج 7،ص 601، حدیث 20455

پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: من گاهى در حال نماز جماعت كه صداى گریه كودكى را مى‏شنوم، نماز را سریع و كوتاه ‏مى‏كنم، چرا كه مى‏ترسم مادرش را به رنج افكنم.
              
9- امامت حضرت مهدی :

یَجْتَمِعُ الْمَهْدِىُّ - عَلَیْهِ السَّلامُ -  وَ عیسى ابْنُ مَرَیَمَ - عَلَیْهِ السَّلامُ - فَیَجئُ وَقْتُ الصَّلاةِ فَیَقُولُ الْمَهْدِىُّ لِعیسى: تَقَدَّمْ، فَیَقُولُ عیسى اَنْتَ اَوْلى بِالصَّلاةِ فَیُصَلّى عیسى وَرائَهُ مَاْمُوماً؛
منتخب الاثر ص 479  - تذكرة الخواص ص 377

هنگام ظهور، حضرت مهدی (ع) و حضرت عیسى (ع) در كنار هم قرار می گیرند، هنگام فرارسیدن وقت نماز، امام از آن حضرت می‏خواهد برای نماز جماعت جلو بایستد، ولی حضرت عیسی (ع) مى‏گوید: شما به امامت سزاوارتر هستید و سپس به عنوان مأموم پشت سر امام مى‏ایستد.

 10-اهمیت تكبیر اول نماز جماعت :

اَلتَّكْبیرِةُ الاوُلى مَعَ الْاِمامِ خَیْرٌ مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها؛ مستدرك الوسائل ج1ص488 - بحارالانوار ج 88

پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: در نماز جماعت تكبیر اوّل نماز را با امام جماعت گفتن از دنیا و آنچه در آن است برترو بهتر می باشد

11-فضیلت صف اوّل نمازجماعت

1- اَفْضَلُ الصُّفُوفِ اَوَّلُها وَ هُوَ صَفُّ الْمَلائِكَةِ وَ اَفْضَلُ الْمُقَدَّمِ مَیامِنُ الْاِمام؛
بحارالانوار ج88ص 18
امام علی (ع) فرمود: بهترین و با فضیلت‌ترین صفهاى نماز جماعت، صف اول است، و آن صف ملائكه است و بهترین جاى‏صف اول سمت راست امام جماعت است.  

2- اِنَّ الصَّلاةَ فِى الصَّفِّ الْاَوَّلِ، كَالْجِهادِ فى سَبیلِ اللَّهِ - عَزَّ وَ جَلَّ -؛ 
وسائل الشیعه ج 5 ص387

امام كاظم (ع) فرمود:  نماز در صف اوّل نماز جماعت، مانند جهاد در راه خداوند متعال است.

3- اِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى الَّذینَ یَصِلُونَ الصُّفُوفَ الْاَوَّلَ؛
كنزالعمال ج 2ص 623
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: همانا خداوند و فرشتگانش بر كسانى كه صف‏هاى اوّل نماز جماعت را به هم‏ پیوند مى‏ دهند، درود مى‏ فرستند.  

4 - ثَلاثَةٌ لَوْ تَعْلَمُ اُمَّتى ما فیها لَضَرَبَتْ عَلَیْها بِالسَّهامِ: اَلْاَذانُ، وَ الْغُدُوُّ اِلَى الْجُمُعَةِ، وَ الصَّفُ‏ الْاَوَّلِ؛
بحارالانوار ج84ص 156
 پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: سه چیز است كه اگر امت من اهمیت پاداش و آن را درك مى‏كردند،  بر‏آن  هجوم آورده و قرعه‏ كشى مى‏نمودند:

1. اذان گفتن.

2. نماز جمعه رفتن.

3. صف اول نماز جماعت.           

12-اولویت  صف اوّل

قالَ الرِّضا - عَلَیْهِ السَّلامُ -:

وَ اِنْ كُنْتَ خَلْفَ الْاِمامِ فَلا تَقُومُ فِى الثَّانى اِنْ وَجَدْتَ فِى الْاَوَّلِ مَوْضِعاً .
مستدرك الوسائل، ج‏1، ص 490
اگر مى‏خواهى در پشت امام جماعت قرار بگیرى، تا زمانى كه در صف اوّل جاى خالى‏ براى تو هست در صف دوم قرار نگیر    

13-صف جهاد و صف جماعت

قال ابو الحسن موسی بن جعفر علیه السلام:
ان الصلاه فی الصف الاول كالجهاد فی سبیل الله عز و جل.
«وسائل الشیعه/ج ۵/ص ۳۸۷»
امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود:نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است.

14-صفوف نخستین جماعت

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
ان الله و ملائكته یصلون علی الذین یصلون الصفوف الاول.
كنز العمال/ج ۷/ص ۶۳۳/حدیث ۲۰۶۲۹»
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
خدا و فرشتگانش بر كسانی كه صفهای اول- نماز جماعت- را بهم پیوند می دهند، درود می فرستند.            
15- فضیلت سمت راست صفوف نماز جماعت

پیامبر (ص ) :  فَضْلُ مَیَامِنِ الصُّفُوفِ عَلَى مَیَاسِرِهَا كَفَضْلِ الْجَمَاعَةِ عَلَى صَلَاةِ الْفَرْدِ.
الكافی  ج‏3  ص373
فضیلت سمت راست بر سمت چپ ، صفهای جماعت همانند فضیلت نمازجماعت است بر نماز فرادی 

16- فضیلت كامل كردن صفوف نماز جماعت

سَدّوا فَرْجَ الصٌّفُوفِ وَ مَنِ اسْتَطاعَ اَنْ یُتِمَّ الصَّفَ الْاَوَّلَّ اَوِالَّذى یَلیهِ فَلْیَفْعَلْ ذلِكَ فَانَّ ذلِكَ‏ اَحَبٌّ اِلى نَبِیِّكُمْ وَ اَتِمٌّوا الصٌّفُوفَ فَاِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلٌّونَ عَلَى الَّذین یَتِمٌّونَ الصٌّفُوفَ؛  وسائل الشیعه ج6ص474

امام علی (ع) فرمود: میانه‌های خالی صفوف نماز جماعت، را پر كنید، و هركس كه قدرت دارد بر این كه‏صف اوّل یا صفهای نزدیك را كامل كند این كار را انجام دهد كه این كار نزد پیامبر اسلام محبوب است و صفهاى نماز جماعت را تمام و كامل كنید، به درستى كه خدا و فرشتگانش بر كسانى كه صف‏هاى نماز جماعت را پر و كامل مى كنند، درود مى‏فرستند.

17- سه چیز كفاره كناهان است

ثَلاثٌ كَفَّاراتٌ اِسْباغُ الْوُضُوءِ فِى السَّبَراتِ وَ الْمَشْىِ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ اِلى الْجَماعاتِ وَالْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ؛ معانی الاخبار ص314 - بحار الانوار ج83 ص 15

امام باقر (ع) فرمود: سه چیز، جبران‏كننده و محوكننده گناه است:

1. وضو گرفتن در هواى بسیار سرد.

2. رفتن در شب و روز به سوى نماز جماعت و اجتماعات اسلامی.

3. مراقبت بر انجام نمازها در اول وقت.

  18- كودكان و نماز جماعت

سَأَلْتُهُ عَنِ الصّبْیانِ اِذا صَفُّوا فِى الصَّلاةِ الْمَكْتُوبَةِ. قالَ: لا تُؤَخّروُهُمْ عَنِ الصَّلاةِ وَ فَرّقُوابَیْنَهُمْ؛
تهذیب الاحكام ج 2 ص 380
جابر مى‏ گوید: از امام باقر(ع) در مورد كودكانی  كه براى نماز واجب در صف‏ جماعت شركت مى‏ كنند، سؤال كردم؛ امام(ع) فرمود: آنان را از صفوف نماز جماعت‏ خارج نكنید، بلكه آنها را(در میان بزرگسالان) پراكنده سازید.     

19-ثبوت عدالت به خاطرشركت در نماز جماعت

وِ مَنْ لَزِمَ جَماعَةَ الْمُسْلِمینَ حَرُمَتْ عَلَیْهِمْ غَیْبَتُهُ وَ ثَبَتَتْ عَدالَتُهُ؛
وسائل الشیعه ج 5 ص 394
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: كسى كه بر شركت در نماز جماعت و اجتماع مسلمانان مداومت داشته باشد، غیبت او حرام و عدالتش‏ ثابت مى‏شود.    

20- فضیلت نماز جماعت

وَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص صَلَاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاتِهِ فِی بَیْتِهِ أَرْبَعِینَ سَنَةً قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَاةُ یَوْمٍ فَقَالَ صَلَاةٌ وَاحِدَةٌ    مستدرك‏ الوسائل   ج  6 ص 446

 پیامبر ص فرمودند : نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازی كه چهل سال در خانه خوانده شود. عرض كردند:یا رسول الله ! نماز یك روز؟ حضرت فرمود: بلكه یك نماز.

21- برتری نماز جماعت
ان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم قال: صلاه الجماعه افضل من صلاه الفرد بخمس و عشرین درجه.
«وسائل الشیعه/ج ۵/ص ۳۷۴»
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:فضیلت نماز جماعت بیست و پنج برابر نماز فرادا می باشد.

 22-دو برگ رهایی

و قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
من صلی اربعین یوما الصلوات فی جماعه لا یفوته تكبیره الاحرام كتب له برآئتان، برآئه من النفاق و برآئه من النار.
«محجه البیضاء/ج ۱/ص ۳۴۴»
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
هر كس چهل روز نمازهای خود را با جماعت بخواند بطوریكه یك تكبیره الاحرام از او فوت نشود، دو برائت آزادی برای او نوشته می شود، یكی نجات از نفاق و دیگری رهائی از آتش.

23- حضور در جمع و جماعت

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
ان الشیطان ذئب الانسان كذئب الغنم یاخذ الشاه القاصیه و الناحیه فایاكم و الشعاب و علیكم بالجماعه و العامه و المسجد.

«كنز العمال/ج ۷/ص ۵۸۱/حدیث ۲۰۳۵۵»
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: شیطان گرگ انسان است، همانند گرگ گوسفندان كه همیشه میش های دور افتاده و كناره گیر را می گیرد. پس، از دسته بندیها(گروه گرائی و خط بازی) بپرهیزید و بر شما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومی و مسجد.

24- قطع رابطه با تكروان
ان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم قال:
لا صلاه لمن لا یصلی فی المسجد مع المسلمین الا من عله و لا غیبه الا لمن صلی فی بیته و رغب عن جماعتنا و من رغب عن جماعه المسلمین سقطت عدالته و وجب هجرنه. 
«وسائل الشیعه/ج ۵/ ص ۳۹۴»
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
كسی كه-بدون هیچ عذری-نماز خود را همراه دیگر مسلمانان در مسجد نمی خواند نمازش مقبول نیست و غیبت احدی جایز نیست مگر كسی كه نمازش را در خانه می خواند- و در جماعت حاضر نمی شود - و به حضور در اجتماع مسلمین بی رغبت است و هر آنكس كه چنین باشد از عدالت ساقط و دوری از او واجب می باشد.

29-بی اعتنائی به نماز جماعت

عن ابی جعفر علیه السلام قال: قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
من سمع الندآء فلم یجبه من غیر عله فلا صلاه له.
وسائل الشیعه/ج ۵/ ص ۳۷۵
امام باقر علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می فرماید كه حضرتش فرمود:هر كه صدای اذان جماعت را بشنود و بدون هیچ عذری اجابت نكند نماز ندارد (نمازش مقبول نیست).

30- كیفر ترك نماز جماعت

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

َ قَالَ لَیَنْتَهِیَنَّ أَقْوَامٌ لَا یَشْهَدُونَ الصَّلَاةَ أَوْ لآَمُرَنَّ مُؤَذِّناً یُؤَذِّنُ ثُمَّ یُقِیمُ ثُمَّ آمُرُ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ بَیْتِی وَ هُوَ عَلِیٌّ ع فَلَیُحْرِقَنَّ عَلَى أَقْوَامٍ بُیُوتَهُمْ بِحَزْمِ الْحَطَبَ لَا یَأْتُونَ الصَّلَاة.
«وسائل الشیعه/ج ۵/ ص ۳۷۶»
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
آنانكه در نماز جماعت حاضر نمی شوند لازم است از اینكار خودداری كنند و گرنه دستور خواهم داد مؤذن اذان و اقامه بگوید.آنگاه- پس از اقامه جماعت- یكی از اهل بیت خود را (كه علی علیه السلام باشد) فرمان می دهم تا خانه های كسانی را كه در جماعت حاضر نشده اند، با بسته های هیزم به آتش كشد.

31-نماز جماعت، میزان شناسایی

عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم انه قال:
ان سئلت عمن لم یشهد الجماعه فقل: لا اعرفه.
محجه البیضآء/ج ۱/ص ۳۴۲
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:اگر درباره كسی كه به نماز جماعت حاضر نمی شود از تو سؤالی نمودند، بگو من او را نمی شناسم.

32-اهمیت نماز جماعت
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
اذا سمعت الاذان فات و لو حبوا.
«كنز العمال/ج ۷/ ص ۵۷۸/ حدیث ۲۰۳۳۷»
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
هنگامی كه اذان نماز را شنیدی- هر چه سریعتر- به مسجد بیا، گر چه سینه خیز باشد.

33-امام جماعت

ان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم قال:امام القوم وافدهم فقدموا فی صلاتكم افضلكم.
«بحار الانوار/ج ۸۸/ص ۱۰۹»
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:امام جماعت هر جمعی نماینده آنان-در پیشگاه خداوند- می باشد پس برای امامت جماعت خود بهترین ها را برگزینید.

 34-پیوند دلها در نماز جماعت

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

استووا تستو قلوبكم و تماسوا تراحموا.
«كنز العمال/ج ۷/ص ۶۲۳/حدیث ۲۰۵۷۵»
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: صفهای نماز جماعت را- هماهنگ و تنظیم نمائید تا دلهایتان متعادل شود و شانه
ها در تماس با هم باشد، تا مهربانی افزوده شود.


35- امام جماعت ضامن است

عن ابی عبدالله علیه السلام انه ساله رجل عن القراءه خلف الامام فقال علیه السلام: لا، ان الامام ضامن للقراءه و لیس یضمن الامام صلاه الذین خلفه انما یضمن القراءه:
وسائل الشیعه/ج ۵/ ص ۴۲۱
كسی از امام صادق علیه السلام در مورد خواندن حمد و سوره در نماز جماعت سؤال نمود، حضرت فرمود نخوانید چون امام جماعت ضامن قرائت حمد و سوره است اما ضامن نماز مامومین نیست- فقط قرائت بعهده اوست-.

36-سرعت در نماز جماعت

عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
صلی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم الظهر و العصر فخفف الصلاه فیالركعتین فلما انصرف...قالوا: خففت فی الركعتین الاخیرتین؟ فقال لهم: او ما سمعتم صراخ الصبی؟!
 
وسائل الشیعه/ج ۵/ ص ۳۶

امام صادق علیه السلام فرمود:

روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نماز ظهر و عصر می خواندند، ناگهان دو ركعت آخر نماز را سبكتر خواندند، اصحاب پس از ادای نماز سؤال نمودند كه-آیا دستور جدیدی آمده؟ فرمود برای چه؟ گفتند:- چرا دو ركعت آخر نماز را سبكتر بجا آوردی؟
فرمود: مگر فریاد- گریه-كودك را نشنیدید؟!

 
پدید آورنده ابوالفضل حسن نژاد







طبقه بندی: روایات نماز، 
نوشته شده در تاریخ : شنبه 16 دی 1391 | توسط : ابوالفضل حسن نژاد | نظرات()